Sök:

Sökresultat:

823 Uppsatser om Effektivare ränteavdrag - Sida 1 av 55

RÀnteavdrag : En analys av förslag till effektivare rÀnteavdragsbegrÀnsningar

Huvudregeln inom svensk skattera?tt a?r att ra?nteutgifter ska dras av inom inkomstslaget na?- ringsverksamhet. Fo?r ett antal a?r sedan uppma?rksammade Skatteverket ett fo?rfarande da?r internationella koncernbolag utnyttjade den fria avdragsra?tten i ett skatteplanerings ha?nse- ende. Ho?ga vinster i svenska bolag flyttades genom ho?ga ra?ntor pa? interna la?n till bolag i la?gbeskattade la?nder.

Moderniseringen av det Ă„ttonde bolagsdirektivet -ett steg mot en effektivare revision?

Syfte: Att undersöka om direktivet lÀgger en grund för en effektivare revision av företag inom EU. Metod: Uppsatsen Àr deskriptiv och en deduktiv forskningsansats har tillÀmpats. En dokumentstudie har genomförts av rÀttsligt material samt artiklar. En kvalitativ forskningsstrategi har tillÀmpats, eftersom att den Àr mer flexibel samtidigt som fokus vilar pÄ att analysera text. Teori: Teoriavsnittet utgÄr frÄn teorier kring global governance, vilket bidrar med ett globalt angreppssÀtt.

Effektivare offentliga lÀkemedelsupphandlingar : identifiering av problem och potentiella lösningar

Effektivare offentliga upphandlingar kan enligt tidigare forskning innebÀra stora möjligheter till besparingar för det svenska samhÀllet. Upphandling av lÀkemedel till slutenvÄrden Àr ett omrÄde som mÄnga aktörer identifierat som problematiskt. Syftet med studien Àr dÀrför att identifiera problem och potentiella lösningar med upphandling av lÀkemedel. TillvÀgagÄngssÀttet var att analysera allmÀnt pÄtalade problem och lösningar med upphandling samt empiriska resultat frÄn intervjuer och en enkÀt utifrÄn problem finding and problem solving metoden. De empiriska resultaten var fyra huvudsakliga problem: (1) olikformighet i kravspecifikationer, (2) bristande dialog mellan aktörer, (3) för kort tid mellan tilldelningsbeslut och avtalsstart samt (4) omfattande dokumenthantering.

Samverkan, ett modeord eller leder det till effektivitet? : En kvalitativ fallstudie om kommunal samverkan gÀllande krisberedskap.

Det svenska vÀlfÀrdssystemet har pÄ senare tid fÄtt kritik för att inte vara anpassat till det allt mer komplexa samhÀllet. Den statliga styrningen anses inte lÀngre kunna erbjuda de tjÀnster som samhÀllet behöver, varav olika förÀndringar skett. Samverkan, horisontellt mellan organisationer och myndigheter som berörs av varandra har setts som en lösning, bland annat inom sÀkerhetspolitiken för att öka sÀkerheten i samhÀllet. Samverkan mellan kommuner i det förberedande arbetet med kriser Àr ett sÀtt som framhÄlls leda till en effektivare hantering av kriser. Men vad ger denna samverkan för upplevd effekt? Uppsatsens syfte Àr att bidra med ökad kunskap om hur aktörer uppfattar att samverkan fungerar gÀllande krisberedskap i förebyggande syfte, och om de anser att samverkan leder till en effektivare hantering av kriser, i praktiken.

Text och tal vid inlÀrning

Att anvÀnda samplat tal i datorprogram blir allt vanligare vilket leder in pÄ frÄgan om detta Àr av godo. Kan tal och text kombineras i en datorapplikation för att skapa effektivare inlÀrning eller bör en sÄdan kombination undvikas? För att utreda detta studerades teorier rörande inlÀrning, cues, kognitiva flaskhalsar samt automatisk informationsbehandling. UtifrÄn dessa teorier drogs slutsatsen att en kombination av text och tal inte ger en effektivare inlÀrning. För att undersöka detta empiriskt genomfördes ett kvantitativt experiment med 60 experimentdeltagare i Äldrarna 11-13 Är.

Effektivare fastighetsutnyttjande genom tredimensionell fastighetsindelning

Begreppet fastighet har, före införandet av tredimensionell fastighetsindelning i svensk fastighetsrÀtt, ansetts utgöra en vertikalt avgrÀnsad del av jordytan. I och med införandet av det tredimensionella inslaget den 1 januari 2004 kan fastigheter Àven avgrÀnsas horisontellt. SÄledes kan en traditionell fastighet numera delas in i flera olika skikt och nivÄer vilka var för sig kan utgöra separata fastigheter. Redan före införandet av tredimensionell fastighetsindelning har vissa möjligheter till ett tredimensionellt fastighetsutnyttjande funnits, frÀmst genom olika former av avtalslösningar. Dessa lösningar utgör dock, till skillnad frÄn tredimensionell fastighetsindelning, inte nÄgon ÀganderÀttslig uppdelning och har dÀrmed varit kraftigt begrÀnsade.

Innovation i allmÀnhetens tjÀnst : Effektiva innovationsprocesser i ett offentligt bolag

Offentliga sektorn i Sverige skulle, enligt en rapport frÄn Europeiska centralbankssystemet (ECBS) 2003, kunna hÄlla samma kvalitet med bara hÀlften av resurserna. Det behövs dÀrför nya sÀtt som kan öka vÀrdet och minska kostnaderna i offentliga verksamheter i Sverige. Innovativa processerföreslÄs vara en möjlighet till att hitta nya arbetssÀtt för en effektivare offentlig sektor. I studien undersöks innovationsprocessen i ett offentligt bolag i syfte att ge förslag pÄ arbetssÀtt som kan effektivisera bolagets innovationsprocesser. Följande frÄgestÀllningar vÀgledde studien: Vad kÀnnetecknar effektiva innovationsprocesser? Hur kan effektiva innovationsprocesser tillföra vÀrde för ett offentligt bolag? Hur kan Bolaget AB arbeta för effektivare innovationsprocesser i sin verksamhet?Syftet med studien Àr att ta fram förslag pÄ arbetssÀtt för effektivare innovationsprocesser i Bolaget AB: s verksamhet.I studien anvÀnds en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med totalt fyra personer.

Integration av XMPP-baserad chatt och flexiteBPMS

Större kommuner och industrier anvÀnder alltmer automatiserade processer för tjÀnster och rutinersÄ som kundcenter och felhantering. Flexeurope AB Àr ett företag med flera Ärs erfarenhet av auto-matiserade processer och arbetar med att definiera, visualisera, konstruera och optimera processer.Företaget utvecklar Àven ett webbaserad IT-system för processhantering, kallat flexiteBPMS.Inom en kommun eller industri arbetar ofta flera handlÀggare, ibland uppemot hundratals, med atthantera Àrenden i processer. Detta stÀller krav pÄ att handlÀggare kan kommunicera med varand-ra. Effektivare kommunikation dÀr handlÀggare snabbare fÄr svar innebÀr effektivare hantering avÀrenden. Marknaden har till följd av detta uttryck önskningar om att möjliggöra en form av realtids-kommunikation kring Àrenden i flexiteBPMS.Med detta som bakgrund har det hÀr arbetet undersökt, planerat och genomfört en integration av enXMPP-baserad chatt med flexiteBPMS.

Stödverktyg för ett effektivare lÀrande av pathfinding-algoritmer.

Effektiva lÀrosÀtt för algoritmer Àr inte alltid det enklaste att hitta. Algoritmer som anvÀnds inom omrÄdet för artificiell intelligens kan ofta vara svÄra att förstÄ och ta lÄng tid att lÀra sig. Uppsatsen handlar om hur det kan vara möjligt att effektivisera lÀrandet av pathfindingalgoritmer genom att anvÀnda ett visuellt stödverktyg. LÀrometoden som uppsatsen anvÀnder sig av Àr att genom en kombinationen av sjÀlvimplementation och visualisering av pathfinding-algoritmer kunna öka effekten av dessa algoritmer. AnvÀndaren ges möjligheten att implementera fyra grundlÀggande pathfinding-algoritmer men Àven möjlighet att konstruera och implementera sina egna algoritmer.

Belöningssystem - mer Àn bara pengar? : En etnografisk studie om kulturella styrmedel

Det finns starka skÀl att tro att pengar spelar mer Àn enbart en materiell roll för vÄra organisationers styrning, utveckling och beteende. UtgÄngspunkten för uppsatsen Àr att det finns en annan sida av myntet som Äberopar pengars symboliska vÀrden.  Med en djupdykning i det teoretiska perspektivet om kulturen som ett styrmedel kan vi förstÄ pengar som det symboliskt indirekta som utgör ett vÀsentligt verktyg i skapandet av det system som leder till en mer lönsam organisation. Med hjÀlp av ett kulturellt perspektiv pÄ organisation och ledning kan vi alltsÄ förstÄ hur vi kan skapa ett system som ökar de anstÀlldas prestation och organisationens effektivitet.  Den ÄterstÄende frÄgan Àr hur vi praktiskt gÄr tillvÀga.Syftet för uppsatsen Àr att undersöka hur ledningen kan gÄ tillvÀga för att skapa att belöningssystem baserat pÄ kulturella mekanismer som leder till effektivare prestationer och en mer lönsam organisation.För att undersöka hur vi praktiskt kan gÄ tillvÀga för att skapa det system som leder oss fram till effektivare prestationer utförs en etnografisk fÀltstudie av företag Y mot bakgrund av de erfarenheter författaren har med sig frÄn deltagande vid företag X.

EFFEKTIVISERING AV MATERIALHANTERING MELLAN FÖRRÅD OCH MONTERINGSLINA

Syfte - Syftet med studien Àr att bidra till kunskap om effektivare materialhantering mellan förrÄd och monteringslina. För att uppfylla syftet ska följande problemfrÄgor besvaras:  1. Vilka slöserier kan identifieras inom materialhanteringen mellan förrÄd och monteringslina?  2. Hur kan de identifierade slöserierna reduceras?  Metod och genomförande - För att uppfylla studiens syfte utfördes en fallstudie pÄ ett företag inom tillverkningsindustrin.

Samband vid Brf. Krönet : studier runt en vÀderstation

Syftet med detta examensarbete Ă€r att titta pĂ„ och eventuellt upptĂ€cka vissa samband mellan de vanligaste klimatparametrarna (lufttemperatur, sol, vind, luftfuktighet och lufttryck) och inomhusklimatet. Inomhusklimatet Ă€r i detta arbete det samma som luftens temperatur inomhus.Även en sammanstĂ€llning av tvĂ„ studier kring NordIQ?s styrning av vĂ€rmesystemet och tappvarmvattnet görs. En stor del av arbetet har varit att sammanstĂ€lla och studera insamlad data frĂ„n bland annat en vĂ€derstation.Under den hĂ€r perioden (vĂ„ren) Ă€r det solen och utomhustemperaturen som har störst pĂ„verkan pĂ„ temperaturen inomhus. En stor del inom energisektorn idag handlar om att anvĂ€nda energin effektivare och minska pĂ„ utslĂ€ppen. Förhoppningen Ă€r att detta arbete ska kunna hjĂ€lpa till i den riktningen. Att utnyttja gratisenergin och dra ner pĂ„ t.ex.

Heuristisk utvÀrdering eller anvÀndbarhetstestning : Vilken Àr mer effektiv pÄ att identifiera kognitiva problem?

Metoder som anvÀnds för att utvÀrdera om en produkts grÀnssnitt Àr anvÀndbart, Àr av stort intresse för dagens forskare inom omrÄdet mÀnniska-datorinteraktion. Med anledning av att anvÀndbarhetstester i allmÀnhet Àr tidskrÀvande och kan innebÀra stora kostnader, anvÀnds idag metoder som heuristisk utvÀrdering. AnvÀndbarhetsproblem som identifieras vid anvÀndandet av inspektionsmetoder (dÀribland heuristisk utvÀrdering) har dock ifrÄgasatts pÄ grund av att de vid anvÀndning bland annat identifierar andra slags anvÀndbarhetsproblem, Àn vad som identifieras nÀr reella anvÀndare utför anvÀndbarhetstester. Om resultaten frÄn utvÀrderingarna anvÀnds som vÀgledning vid omdesign av befintliga system, kan detta ge felaktiga beslutsunderlag som kan ge upphov till allvariga konsekvenser för en designprocess.Syftet med detta arbete var att undersöka om heuristisk utvÀrdering Àr en effektivare metod med avseende pÄ validiteten, i jÀmförelse med metoden anvÀndbarhetstestning, att identifiera kognitiva anvÀndbarhetsproblem. För att fÄ ett svar pÄ arbetes frÄgestÀllning har tekniker som intervju, scenarier och ?tÀnka högt?, anvÀnds.

Kundernas upplevelser av HR-funktionen efter en HR-transformation

Ett företags personalarbete (Human Resources, HR) Àr en viktig nyckel till framgÄng eftersom en till företaget vÀl anpassad HR-funktion kan skapa stort vÀrde. I skapandet av en effektiv HR-funktion Àr det betydelsefullt att undersöka hur HRs kunder (cheferna ute i organisationen) upplever HR. Tidigare studier har bl.a. visat pÄ positiva samband mellan HRs involvering i strategisk planering och kundernas uppfattning av HR-funktionens effektivitet. Denna uppsats undersökte, genom en fallstudie pÄ AstraZeneca, hur personalavdelningens kunder upplevde att personalarbetet fungerar, efter en HR-transformation.

Benchmarking inom sjukvÄrden ? En studie med utgÄngspunkt frÄn en akutvÄrdsavdelning

SyfteRapporten syftar till att analysera om nyckeltalsjÀmförelser kan leda till en effektivare sjukvÄrd. DÀrutöver skall rapporten föra ett resonemang om hur detta system kan se ut. MetodRapporten har en abduktiv ansats med skarpa drag mot deduktion. Vidare anvÀnds en kvalitativ metod för informationsinsamlandet. Rapporten börjar deskriptivt och avslutas normativt.

1 NĂ€sta sida ->